Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Shine

A franciákra évtizedek, vagy talán már évszázadok óta jellemző a különcségük harsány hirdetése, pontosabban az hogy ők mindenkinél másabbak, és ez alól persze a járműiparuk sem mentes. Az autómárkáik közül a Citroen ráadásul még a többinél is egyedibb, sokszor extrémebb. Mai modelljei szintén a másságot képviselik, ugyanakkor innovációjuk nem merül ki a meglepő formákban, hiszen a technikai újításokban is mindig éllovasok voltak.

Most próbált modelljük, a Citroen C5 Aircross érdekes módon előbb mutatkozott be a távoli Kínában, mint Európában. Az SUV modellek piaca ott és itt is csak nő és nő, így elengedhetetlen volt a márkának, hogy a legnagyobb osztályban, a kompakt szabadidő-autók között is jelen legyen.

A formatervezés világában mindig is élenjárók voltak a franciák, és persze nincs ez másképp a Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech esetében sem.

A formatervezés világában mindig is élenjárók voltak a franciák, és persze nincs ez másképp a Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech esetében sem.

A kedvesen pufi forma roppant egyedi és barátságos ábrázatot kapott, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kisebb családtagoktól, mint például a Citroen C3 Aircross teszt során nálunk is járt modellről már ismerős lehet ez a különös arc. Persze a külsőhöz komolyan hozzá tesz még a jármű alján az Airbump fantázianevű külső műanyag betét is, amelyeknek egyes elemei ráadásul külön színre vannak fújva.

A részletekben gazdag dizájnból hátra is került, van légterelő, diffúzorszerű betét, érdekes formájú kamu kipufogóvég és egyedi, buborékos lámpák, bennük négy-négy téglalapos fényszóró. Utóbbiak éjszaka, vörösen izzva veszett jól néznek ki. Mindent egybevéve az összkép nagyon rendben van, a színes kiegészítőkkel még ebben a fehér alapszínben is jól mutatott a nálunk járt Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech motoros változata.

A belsőre sem az egyszerűség a jellemző, látni, hogy az ötletekből nem fogytak ki a külső megalkotása után sem. Ám ami még a formáknál is fontosabb, az az otthonosság, és ebben nagyon jó a C5 Aircross interior. Kényelmes és kellemes az utastér, s ez már az első találkozáskor kiderül.

Nagyok, kiváló méretezésűek és puhák az első ülések, a magas építés miatt könnyedén beléjük huppanhatunk. A három különálló hátsó ülés támlájának dőlésszöge állítható és ide-oda tologatható, mint az egyterűekben. A kényelmet tekintve olyan ez a kocsi, mint a repülő: elöl az első osztály, hátrébb a másod, de panaszra ott sem lehet ok. Az anyaghasználat felemás, jobb és kevésbé jó műanyagokkal találkozunk odabenn, de még így is igényes az egész. A műszerfal dizájnja nem új, a korábbi Citroen modellekből már ismerős lehet a stílus, csak ebben a kocsiban nagyobb.

Kényelmes, otthonos, gyorsan belakható a Citroen C5 Aircross utastere.

Kényelmes, otthonos, gyorsan belakható a Citroen C5 Aircross utastere.

 

Az autóiparban hódít a digitalizáció, a drágább márkáknál már nincs is klasszikus műszerfal, hanem a kivetítőről kapja a sofőr az információkat. – Még szép, hogy a nagy újító franciáknál is ilyen van. A Citroen C5 Aircrossba 12.3 colos TFT kijelzőt tettek, s több kép közül választhatunk, hogy milyen legyen. Az egyik például a 80-as éveket idézi a lekerekített sarkú téglalapokkal, még a Citroen BX-ben volt hasonló. A 8 colos központi kijelző menürendszerénél láttunk már egyszerűbbet és idegesítően bonyolultabbat is, itt néha lassú, de nem komolyan bajos, nem nehéz eligazodni benne. A PSA ezen szerkezeteire jellemző, hogy nem mindig engedelmeskednek elsőre, olykor másodszor is meg kell nyomni a kívánt funkciót.

A Citroen C50 Aircross méretek tekintetében sem szégyenkezhet. Alaphelyzetben 580 literes a csomagtér, tehát elegendő egy nagyobb családnak, bár a tárolórekeszek szintjén természetesen nem nyújtja azt, mint mondjuk az egyterűek. A Citroen egyik klasszikus erénye a kényelem, amelyet ebben a kocsiban is megtapasztalhatunk.

A 182 lovas Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech benzinmotoros kiadása bár kizárólag automatával vásárolható, dinamikája minden forgalmi helyzetben elegendő.

A 182 lovas Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech benzinmotoros kiadása bár kizárólag automatával vásárolható, dinamikája minden forgalmi helyzetben elegendő.

Jó tudni, hogy van ahol képesek még ilyen príma futóművet csinálni, ráadásul egy ilyen magas építésű autóhoz. Talán nincs is még egy ennyire finoman rugózó kompakt városi szabadidő-autó a piacon. Persze a Citroennél már évtizedek óta nagy magabiztossággal tudnak lágyan ringató autókat gyártani. Pedig a legendás hidropneumatikus felfüggesztést – amely 1955-ben az ős DS-ben debütált – 2017-ben nyugdíjazták, s áttértek a Progressive Hydraulic Cushion nevű rendszerre, ami állítólag olcsóbban gyártható. A lényeg: szuper ez is. Kanyarban megdől a karosszéria, de a szerkezettel megfelelő marad az úttartása, jól irányítható.

Bár összkerékhajtás nem rendelhető az autóba, a 100 ezer forintos felárért kérhetünk Grip Controlt, amivel a menetstabilizáló programozása változtatható, és a lejtmenetvezérlő képes egy kis extra biztonságérzetet adni. Valószínűleg nem a Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech benzinmotoros kiadása lesz a legkedveltebb változat, de csalódni nem fog senki, aki mégis ezzel választja. Pláne, ha az erősebbik, 182 lóerőssel veszi, ami kizárólag automata váltóval vásárolható. Kakaó van benn, 250 Nm-es a nyomatéka, s minden forgalmi helyzetben elegendő az ereje. Az 1.6-os PureTech 7 liter körüli vegyes fogyasztás nem rossz egy ekkora, 1430 kilogrammos automata benzinestől. Ugyan van Eco-gomb is a sebváltó előtt, de komolyan ezzel nem tudjuk csökkenteni az étvágyat.

A C5 Aircross az egyik legkarakteresebb kocsi a kompakt szabadidő-autók tengerében, sugárzik belőle a vidámság. A felsorolt erényei mellett még egy lényeges pontban erős ez a kényelmes jármű, mégpedig az árban. Már 7 millióért hazavihetjük, de a nálunk járt gazdagon felszerelt Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech is alig kerül többe 10 millió forintnál. Persze, még így sem lesz egyszerű dolga ennek az autónak a már teljesen telített SUV piacon.

Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech műszaki adatok
Motor: 1598 cm3
Teljesítmény: 182 LE, 250 Nm
Végsebesség: 219 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,2 s

Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech fogyasztás: 7,2 l/100 km
Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech ár: 7 090 000 Ft

Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Shine tesztautó ára: 10 090 000 Ft

Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech vélemények

Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 4

Előny/hátrány
+ Kényelmes futómű, egyedi külső, otthonos belső, nagy utastér, jó ár
– Itt-ott barátságtalan műanyagok a beltérben, olykor indokolatlan vészfékasszisztens