Skoda Scala 1.0 TSI 115 Ambition
A VW-csoportnál mesterien csinálják azt, hogy jó méretű, jó kocsikat hoznak ki Skoda márkanév alatt, de arra azért mindig figyelnek, hogy a koronaékszerre, a Volkswagenre sose jelentsenek veszélyt. Így van ez az új Skoda Scala esetében is, ami bár jól megkonstruált, szintén jó méretarányokkal rendelkező autó, de azért mégsem egy Golf. Új vonal ez, hiszen nem tekinthető egyértelműen a Rapid Spaceback utódjának, mert annál fél számmal nagyobb és igényesebb is. Ugyanakkor ez sem kifejezetten a gazdag piacoknak szól, inkább lehet a közép-európaiak vagy a szegényebb déli uniós államok Golfja.
Az ötajtós alsó-középkategóriás modell a Volkswagennél jóval egyszerűbb felszereltségi csomagokkal, egyféle karosszériával, valamint kisebb motorválasztékkal kapható. Nekünk a Skoda Scala Ambition 1.0 TSI teszt során a 115 lovas változatot volt lehetőségünk kipróbálni. Az egységes Skoda formavilág ezen a gépkocsin is felismerhető, egyedül a hátsó lámpája tér el a márkaarculattól, de ettől még jól fest onnan nézve is.
A Skoda Scala felszereltség már az alapmodell esetében is biztosítja a LED-es fényszórót, a tompított világítást és a nappali menetfényt is diódák adják. Furcsa módon hátra nem rakták fel a cég logóját, hanem a márkaidentitást széttagolt betűkkel felragasztott Š K O D A felirat hirdeti. Ha az összképet nézzük, nem túl bonyolult a dizájn, amolyan alapforma, sima, egyszerű kompakt, nem is ez a márka legszebb modellje, de összességében mégis jól fest.
Erőssége viszont, hogy a Skoda Scala méretek egészen jól el lettek találva, szélessége 1793 mm, 2649 mm-es tengelytávja pedig 4362 milliméteres hosszúsággal párosul, tehát nem egy rövid autó. Oldalról nézve nyúlánk, amit belül is érezni, ám széltében sajnos már nem akkora. Ez utóbbi oka, hogy nem a Volkswagen kompaktok padlólemezére épült, hanem a konszernen belüli kisebb autók, mint például VW Polo MQB modulrendszerének A0-s változatára. Méretben azonban mégis nagyobb, kényelmesebb a kicsiknél.
A csehek az új Skoda Scala 2019-es piacra dobásával egy igen határozott lépést tettek felfelé a minőségben. Az utastérben találunk puha, szivacsos, és néhol persze keményebb műanyagot is. Elsőre érezzük, hogy azért ez nem egy Golf, de az összkép és a tapasztaltak alapján kialakult Skoda Scala vélemények mégis inkább pozitívak.
Széria például a Maxi-DOT nevű multifunkciós kijelző, amolyan lebegő hatást keltve a középkonzol tetején. Az érintőképernyős szerkezetnek nagyon szép a grafikája és roppant egyszerű, logikus a kezelése, nincs agyonbonyolítva. Minden autóban ilyennek kellene lenni, gyors, okos és precíz berendezés, ráadásul egy kis extra pénzért már az Android Auto-t és az Apple CarPlay-t is tudja olvasni.
Az ülések kényelmesek, és a már említett, átlagosnak mondható szélesség ellenére a Skoda Scala méretek valahogy mégis tágassá teszik az autót, négy felnőttnek így is tökéletes a helykínálat. Hátul meglepően nagy a lábtér, s még légbefúvók is járnak az odaülőknek, ami ebben a kategóriában nem elvárás. Utasterének mérete a szegmens élvonalához tartozik, és akár hosszabb utazáshoz, nyaraláshoz is elegendő a csomagtér 429 liternyi helye. Ötletes megoldás a Scalában a kalaptartó alján lévő hálós tároló, az oldalról kihajtható akasztók, a tanksapkában lévő jégkaparó vagy az első ajtó élében elrejthető esernyő. A belső tér talán egyetlen hiányossága, hogy csak USB-C csatlakozók vannak, amikhez kell egy átalakító, ha telefont akarunk tölteni.
A háromhengeres Skoda Scala 1.0 TSI motor első hallásra kevésnek tűnhet egy ekkora autóhoz, de kipróbálva cseppet sem az. Igaz, most nem a leggyengébb 95, hanem a 115 lóerős kivitelben próbáltuk, s ez az egyik legjobb választás, mert ez a turbómotor abszolút elég a hétköznapokra. A 200 Nm-es nyomaték már 2000-es fordulatszámtól rendelkezésre áll, tehát még némi élvezetet is tud nyújtani, ha odalépünk neki.
A háromhengeres erőforrás hangja nem bántó, kulturáltan és rendkívül egyenletes jár. A Skoda Scala 1.0 TSI fogyasztása szintén meglepően jó, pedig a háromhengeresekre jellemző a nagy étvágy. Ám ez a győri TSI mégis tud elképesztően takarékos lenni. Kevés országúti, több városi használatnál nálunk 5,8 liter volt az átlagos fogyasztás. A jó eredménybe persze besegített a hatfokozatú váltó is, amiből a hatodikat városban nem is lehet használni, olyan keveset pörög a motor. Országúton egyébként akár 5 liter alá is le lehet vinni a Skoda Scala 1.0 TSI fogyasztását, így az 50 literes tankkal hosszabb utak szintén beleférnek.
Az új Skoda Scala ára 5,5 millió forintról indul, és talán ez a legnagyobb baja is, hogy drága a kategóriájában. A korábbi Év autója, a hasonló méretű Peugeot 308-as 5 millió körül hazavihető, a Citroen C4 Cactus, a Kia Ceed, az ötajtós Fiat Tipo pedig még jobb áron. De ha csak házon belül nézünk körül, akkor komoly dilemmát okozhat a Skoda kis szabadidő autója, a Kamiq, vagy az akciókban futó Octavia modellek is, amik sokszor készletről már szintén nem sokkal drágábban elvihetők. Szóval, megéri számolgatni. Formás, jól összerakott kocsi, a Skoda Scala méretek biztosította helykínálat pedig pont elegendő egy kisebb családnak. Szinte biztos, hogy nem a feltűnést keresők, inkább a racionálisan választók autója lesz.
Skoda Scala 1.0 TSI műszaki adatok
Motor: 999 cm3
Teljesítmény: 115 LE, 200 Nm
Végsebesség: 201 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 9,8 s
Skoda Scala 1.0 TSI fogyasztás: 5,8 l/100 km
Skoda Scala 1.0 TSI ár: 5 499 650 Ft
Skoda Scala Ambition 1.0 TSI tesztautó ára: 6 308 230 Ft
Skoda Scala 1.0 TSI vélemények
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Jó fogyasztás, nagy helykínálat, kellemes belső, csendes utastér, méretes csomagtart
– Magas ár, csak USB-C csatlakozók vannak az utastérben
További információk: www.skoda.hu