Opel Grandland X 1.5 DTH Ultimate
Azt hittem, ez a Mercedes valamelyik szabadidőse – mondta egy járókelő úr az utcán, még mielőtt közelebbről is megvizsgálta volna az Opel már nem is annyira új modelljét, a Grandland X-et. Ennél nagyobb dicséretet pedig talán nem is kaphat egy formatervező, minthogy azonnal prémium kategóriás terméknek nézik a művét. A logók persze közelről már árulkodók, s a körbe zárt villámról mindenki tudja, hogy melyik márkához is tartozik ez a formailag valóban hibátlan autó.
Bár a Grandland X-et az Opel a PSA Csoportba való beolvadása előtt már közösen fejlesztette a franciákkal, de ez akkor még inkább csak a lemezek alatti munkákra fókuszálódott. A dizájn teljesen opeles, semmi franciásan extrém vagy megosztó megoldás nincs rajta. Visszafogott, elegáns, amely tökéletesen simul bele a márka mai stílusvonalába, mi több, azon kevés modell közé tartozik, ami legalább olyan jól néz ki hátulról, mint elölről, vagy éppen bárhonnan. Eszméletlenül jól áll számára ez a fehér-fekete-szürke-króm színkombináció, pláne, ha négy olyan remek 18 colos könnyűfém felnit raknak alá, mint amilyen a tesztautónkon is volt.
Az utasteret szintén kellemes, kényelmes, igényes anyagokból rakták össze. A műszerfal stílusa ismerős lehet már az Astrából vagy az Insigniából, noha egy-két francia kapcsoló és gomb azért már feltűnt benne. Ám ez nem baj, hiszen az egész autóiparra jellemző mostanság a költségcsökkentés ilyetén vagy hasonló formája, csak ki nyíltan, ki kevésbé transzparensen műveli az adok-veszek csereberéket. Ez észszerű és senki sem állíthatja, hogy zavaró lenne, hiszen a mi esetünkben is kiderült, hogy ugyanolyan jól működnek, mint a korábbi német szerkezetek.
Az Opel Grandland X 1.5 Diesel teszt során próbált modell felszereltségében szintén megfelel a kor követelményeinek a sok okosautó-szolgáltatással. Akár egész Európát körbe kalandozhatjuk a Navi 5.0 IntelliLink 3D-s navigáció segítségével, és a legújabb kiadású rendszer természetesen már Android Auto- és Apple CarPlay kompatibilis is. A központi kijelző az egyik legérthetőbb és legkezelhetőbb amit ma az autóiparban találni, minden abszolút logikus és gyorsan működik.
Nem csalódtuk a térbőségben sem, bár az már kívülről is sejthető volt, hogy az Opel Grandland X méretek bőséges helyet biztosítanak és hátra ülve sem kell majd feszengeni benne. Ahogy más Opelekbe, ebbe is rendelhető 70 ezer forintért a hat irányban állítható ergonomikus AGR első ülés, ráadásul a sofőré változtatható laphosszúságú hát- és gerincbarát. A táskákat, cuccokat 514 liternyi helyre pakolhatjuk a csomagtartóba.
A cégcsoportnál folyamatosan zajló modernizálás jegyében hamarosan érkezik majd a Grandland X plug-in hybrid változata, de az eddig használt PSA-féle 1.6-os dízelt is nyugdíjazták már, helyette jött az 1.5-ös, 100 vagy 130 lóerővel. A friss fejlesztésű négyhengeres turbó erősebb, ugyanakkor 4 százalékkal takarékosabb is az előzőnél.
Ez utóbbi eredmény a csökkentett lökettérfogat és súrlódási veszteség mellett az optimális égésnek, a szabadalmazott dugattyúgeometriának, valamint a kipufogógáz-visszavezetés rendkívül hatékony hőcserélőjének köszönhető. Ráadásul, az oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő és az SCR-szabályozás (szelektív katalitikus redukció) kombinációjával már ma teljesíti a jövőben életbe lépő legszigorúbb károsanyag-kibocsátásra vonatkozó, az Euro 6d-TEMP szabványú előírásokat is. – Bár, a németországi zöldeknek valószínűleg csak akkor volna igazán tiszta, ha be sem indítanák.
Haladni viszont kell valamivel, s mivel ma még a robbanómotorral veszik a tömegek a kocsikat, így érthető, hogy ezt fejlesztették a franciák is. Nálunk az Opel Grandland X 1.5 Diesel teszt során az erősebb, 130 lóerős kiadás járt, és ugyan a gyárilag megadott 4.2 literes kombinált fogyasztást nem tudtuk produkálni, azért az 5.2 literes átlag is elég jó eredmény. A motor a 300 Nm nyomatékkal gond nélkül és lendületesen mozgatja az 1.35 tonnás kocsit. Valahogy ez a kisebb dízel harmonikusabban passzolt az egész autó karakteréhez, mint a már korábban próbált Grandland X 2.0-s erőműve.
Az új erőforrás hengerfeje és a vele egybeöntött szívócső anyaga egyébként már éppúgy könnyű alumínium, mint a forgattyúsházé. A hengerenként négy szelepet két felülfekvő vezértengely működteti, illetve közös nyomócsöves befecskendezés juttatja a gázolajat akár 2000 bar nyomással a nyolcfuratos porlasztókon keresztül az égésterekbe.
Az optimalizált kipufogógáz-kezelő rendszert a káros anyagok mennyiségének leszorítása érdekében kompakt egységbe foglalva helyezték el a motorhoz közel, hogy ez a dízelmotor már ne csak könnyű építésű, hanem jól beépíthető legyen a különböző méretű más autókba is. Kis helyigénye különösen jól jön majd a karosszériatervezőknek. Az Opel Grandland X 1.5 DTH Ultimate, tehát a márka legmagasabb felszereltségű 1.5-ös dízel SUV-jának az ára alig haladja meg a 10 millió forintot, ami persze nem kevés, de sajnos ma már egyáltalán nem számít vad árnak.
Az idő előrehaladtával egyre inkább okos döntésnek bizonyul a PSA házasság, hiszen előnyösek a fejlesztések, miközben a Grandland X-en is látszik, hogy a formaterv, a miliő, kívül-belül megmaradt Opelnek, és ez jó. Normál, észszerű használatra nem is kell több, mint amit ez a most próbált autó kínálni tud számunkra.
Opel Grandland X 1.5 Diesel műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 130 LE, 300 Nm
Végsebesség: 192 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,9 s
Opel Grandland X 1.5 Diesel fogyasztás: 5,2 l/100 km
Opel Grandland X 1.5 Diesel ár: 7 835 000 Ft
Opel Grandland X 1.5 DTH Ultimate tesztautó ára: 10 329 000Ft
Opel Grandland X 1.5 Diesel vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 5
Előny/hátrány
+ Tetszetős forma, kulturált motor, kellemes belső, jó fogyasztás
– Apróbb összeszerelési hibák, összkerékhajtás csak a hibridhez van