Évekig a magyar piac legkeresettebb crossovere volt a Nissan Qashqai. A 2008-ban kirobbant gazdasági válság hatásaiból felocsúdva és az új Suzuki Vitara megjelenésével aztán a japánok esztergomi modellje lett nemcsak a legnépszerűbb sportos-szabadidőautó, hanem a legkelendőbb típus is itthon. Az idei első hét hónapban Vitarából 8035 darab kelt el, míg a japán modell a nyolcadik a listán, a maga 1555 darabos eladásával.

Bár a dobogó csúcsáról leszorult, de a mai napig az egyik legnépszerűbb autó itthon a Qashqai, amit csak tovább erősíthet a ProPilot technológia.

Bár a dobogó csúcsáról leszorult, de a mai napig az egyik legnépszerűbb autó itthon a Qashqai, amit csak tovább erősíthet a ProPilot technológia.

Persze ezek az adatok csalókák, mert bár a hatodik Ford Kugából papíron 1938 darabot vásároltak, a kocsiból mégis alig látni az utakon valamennyit a jelentős re-export miatt. De bárhogy is játszunk a számokkal, a Nissan Qashqai 2007-es bevezetése óta töretlenül az egyik legnépszerűbb autó nálunk. Véletlenek pedig itt nincsenek, a Qashqai remek gépkocsi, stílusos, divatos, precíz szerkezet. Amolyan univerzális jármű, mérete pont jó városba, de ha kell, belefér a család is.

Az ellenfelek azonban egyre többen vannak, egyre erősebbek, így kötelező folyamatosan fejleszteni a sikermodellt is. Éppen ezért a tavaly felfrissített Qashqai technikai repertoárja az idei évtől egy komoly újdonsággal bővült. Ez pedig a ProPilot vezetéssegítő berendezés, amit nekünk a Nissan Qashqai 1.6 dCi Tekna+ változatában volt szerencsénk próbálni. Igazából ez egy továbbfejlesztett, vagy ha pontosabbak akarunk lenni, akkor egy nagyon okos tempomat, ami átveszi a vezetési feladatok egy részét, és amit a kormányon található gombbal aktiválhatunk.

A ProPilot berendezés, gyakorlatilag egy nagyon okos tempomat, ami a sebességtartás mellett, már számtalan más vezetési feladatot is átvesz.

A ProPilot berendezés, gyakorlatilag egy nagyon okos tempomat, ami a sebességtartás mellett, már számtalan más vezetési feladatot is átvesz.

 

A beállított sebesség után a ProPilot automatikusan dolgozik, ha utolérünk valakit, akkor lassít, és követni fogja az előttünk haladót egy előre megadott távolságban, és még enyhe kanyarban is a sáv közepén tartja a kocsit. Legalábbis papíron, mert a gyakorlatban azért van némi kacsázás a sávon belül, s kanyarban elég hamar figyelmeztet és elengedi a sávtartást.

A hagyományos tempomatok igazából csak országúton, autópályán használhatók. A Nissan okos sebességtartója több ennél, mert a ProPilot vezetéssegítő városban is kiválóan működik. A dugóban a forgalom áramlásától függően képes akár állóra is lefékezni az automata váltóval szerelt kiadásokat, majd újra felgyorsít, amikor a kocsisor is megindul. Az intelligens rendszer a fejlett radartechnológia használatával folyamatosan figyeli, hogy mi zajlik körülöttünk, és segít kezelni a váratlan helyzeteket is.

A parkolással hadilábon állóknak lehet a nagy kedvence a ProPilot Park gomb, melynek a használatával a szűk parkolóhelyek sem jelentenek kihívást. Egyszerűen csak be kell kapcsolni, és végignézni, ahogy a Qashqai könnyedén benavigál a megfelelő méretű helyre. A ProPilot technikája tulajdonképpen átveszi a kormányzást, a gázadást és fékezést, hogy automatikusan beálljon a szabad helyre.

A ProPilot vezetéssegítő rendszer ugyan nem minden Qashqai modellben alapfelszereltség, de megéri az árát. A Nissan ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy ne hagyatkozzon a sofőr kizárólag a vezetést támogató kényelmi funkciókra. Szóval szép és jó dolog a ProPilot, ami már majdnem önvezető autót tesz a fenekünk alá, de azért nem szabad elkalandozni menet közben, mert nem helyettesíti, és nem is helyettesítheti teljesen a megfelelő vezetési technikát.