A már jól bevált, évtizedek óta használt recept szerint készítették a németek az Arteont. A legnagyobb Volkswagen limuzinnál ugyanazokat a kliséket alkalmazták, mint más márkák is korábban. De ez nem baj, mert a végeredmény önmagáért beszél, sportos-morcos orr, aerodinamikus körvonalak, ablakkeret nélküli ajtók, markáns farkialakítás. Szóval a sablonosság nem jelent egyet a fantáziátlansággal, mert a Volkswagen Arteon teszt alatt nálunk járt modell semmivel sem összetéveszthető autó. Pedig voltaképpen nem más, mint a Passat ötajtós kupé kivitele, csak már nem CC-nek hívják.
Egyébként az 1973-ban bemutatott, Giorgetto Giugiaro által tervezett első Passat is hasonló karosszériatípussal jelent meg, csak aztán néhány évtizedig jegelték ezt a formát. De hát az idők változnak, és sokszor a divat is ismétli önmagát. Persze a modell designja rendesen elkülönül a Passatétól, más az orra, más a feneke, no meg a sziluettje is a kupés vonalak miatt. A teteje alacsonyabb a szokásosnál, és laposabb szögben építették be a hátsó szélvédőjét.
Karakteres és stílusos a lámpákat a hűtőráccsal egybeolvasztó orr. A sportautóktól vették, hogy előre-hátra keret nélküli ablakok kerültek. A külsőn nehéz hibát találni, ráadásul a VW Arteon R-Line felszereltsége további különleges külső stílusjegyeket is tartalmaz.
Például az eltérő lökhárító miatt morcosabb az eleje, dögösebbek az alufelnijei, a hátsó lámpái LED-technikájúak, krómozott díszléceket találunk az oldalablakok körül, és szintén krómozott az oldalvédő díszléc alul. Ízlés terén nem sok szégyellnivalója lehet annak, aki ezt az autót választja. A Volkswagen Arteon teszt során próbált autónkban belül ugyanaz a kép fogadott, mint a Passatban. Igazából nem is nagyon volt értelme módosítani az elemeken, mert minden kiváló minőségű, a komfortérzet csak egy nyúlfarknyival gyengébb az Audinál.
A sofőr előtt a hagyományos analóg műszerek helyett ebben is a digitális Active Info Display kijelzőfelületet találjuk, amelyen a sebesség- és fordulatszámmérőtől és a kilométer-számlálótól egészen a részletes menetadatokig, vagy a vezetői segédrendszerek üzemének vizuális kivetítéséig, sok mindent megjeleníthetünk. Növeli kényelemérzetünket az R-Line logóval és díszvarrásokkal készülő, bőrbevonatú multifunkciós sportkormány, illetve az opcionális dekorbetétek is. Igazán jóleső érzés beleülni a nappabőr kárpitozású, csúcsszínvonalú első komfortülésekbe, amelyek belső felületén Carbon Style bevonatú oldalpárnák vannak díszvarrásokkal és díszhajtásokkal, valamint elöl hímzett R-Line logókkal.
Sarkalatos pont egy ilyen csapott tetejű autónál a belső tér, de legfőképp a hátsó hely mérete. Ugyanis a legtöbb lapostetejű limuzinban szűkös a fejtér. Ez probléma volt a VW Passat CC-ben vagy a kecskeméti gyártású Mercedes-Benz CLA-ban is. Itt azonban 185 centis magasságig nem kell ezzel foglalkozni, mert van hely a fejnek, nem kell dönteni a kobakot. Szóval a Volkswagen Arteon méretek teljesen rendben vannak. Államtitkári vagy miniszteri autó biztosan nem lesz belőle, de bankvezérek vagy vállalati igazgatók bátran válasszák sofőrös kocsinak, főúrian el fognak benne férni hátul is.
Persze azért mégsem kapott mindenki két kézzel a jóból. Csalódás, hogy elölről, az utasnál kifelejtették a felső kapaszkodót. Mintha csak kifejezetten protokoll célokra tervezték volna ezt a kocsit. No, és persze essen szó a lényegről is, hiszen az új Arteon négy- helyett ötajtós karosszériával rendelkezik, s ezzel elüt az átlagtól ebben a kategóriában. Furcsa módon a műszaki alapokat adó Passaténál 23 literrel kisebb a csomagtartója, ugyanakkor sokkal kényelmesebben, hatalmas nyíláson át pakolhatunk a raktérbe. Bár nem valószínű, hogy ezzel a kocsival bárki is mosógépet vagy szobrokat szállítana, a nyíláson mindenesetre nem múlhatna a logisztika. A nagy Volkswagenben alaphelyzetben 563 literes raktér található, ami az ülések ledöntésével egészen 1557 literig bővíthető.
Vezetési szempontokból nincs semmi különbség a Passat és a VW Arteon között, ezt is épp oly kellemes és kényelmes irányítani. Remek autó ez is, depressziót erősítő tulajdonsága nincs, még ha a zöld nyugat-európai, de főleg a német politikusok már halálra is ítélték Rudolf Diesel 1893-ban szabadalmazott találmányát. A való világ azért nem ennyire szűklátókörű és demagóg, tudja jól, hogy nem csak és kizárólag a gonosz dízelmotorok miatt fuldoklik a planétánk.
Szóval a Volkswagen Arteon teszt alatt kipróbált 2,0 literes, 150 lóerős TDI tökéletesen passzol ehhez a kényelmes utazóautóhoz. Négy személlyel és csomagokkal együtt is megvan a lendülete, az ereje, a 340 Nm-es nyomatékkal bátran belevághatunk merészebb előzésekbe is. Az persze már túl szép mese lenne, ha ilyen dinamizmussal csak 4,5 literes volna a Volkswagen Arteon fogyasztás, ahogy az a gyári adatokban olvasható. A valóságban ezt meg sem lehet közelíteni, a realitás inkább a 6–6,5 liter.
A Volkswagen dögös presztízsmodellje tulajdonképpen mindenben megfelel az elvárásoknak. Akik az átlagnál izgalmasabb karosszériára vágynak, nekik tetszeni fog ez a kupélimuzin. A Volkswagen Arteon ára a Passathoz képest valamivel több mint 800 ezer forint plusz kiadást jelent, ami azért ezen a szinten nem szokott komoly tényező lenni a választásnál.
Volkswagen Arteon műszaki adatok
Motor: 1968 cm3
Teljesítmény: 150 LE, 340 Nm
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 9,1 s
Volkswagen Arteon fogyasztás: 6,4 l/100 km
Volkswagen Arteon ár: 10 151 490 Ft
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI tesztautó ára: 14 020 740 Ft
Volkswagen Arteon vélemények
Külső: 5
Belső: 5
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Dögös forma, minőségi belső, kényelmes utastér, takarékos motor
– Kapaszkodók hiánya, nagy fordulókör