Már a korábbi sorozatoknál is elfogott az az érzés, mint a mostani Mazda MX-5 RF teszt alatt, hogy a japánok csak saját maguknak tervezték ezt a kis sportkocsit. Az alacsony termetű ázsiai nép lakóinak bizonyára nem okoz gondot beülni a világ legnépszerűbb roadsterébe, ám nekünk, európaiaknak cseppet sem egyszerű bepréselni magunkat. Pedig az MX-5 már a negyedik generációnál jár, tehát lett volna idő kitapasztalni, mi a legnagyobb hibája ennek az autónak.

Megvan annak is a feelingje, hogy körbeölel bennünket a gép, de komolyabb túlsúllyal ne nagyon kacérkodjunk a Mazda MX-5-tel.

Megvan annak is a feelingje, hogy körbeölel bennünket a gép, de komolyabb túlsúllyal ne nagyon kacérkodjunk a Mazda MX-5-tel.

A nagyon szűk ajtón keresztül komoly akrobatamutatvány bejutni a Mazda MX-5 RF utasterébe. Akut probléma ez, amit valószínűleg a következő sorozatoknál sem fognak orvosolni. Mindenesetre a mindennapos testedzést mi nem így képzeljük el az öreg kontinensen, és miután begyömöszölte magát az ember, odabent sem kényeztető a helykínálat. – Persze megvan annak is a feelingje, hogy körbe ölel bennünket a gép, de komolyabb túlsúllyal akkor se nagyon kacérkodjunk ezzel az autóval.

És a helyzeten az sem javít, ha a Retractable Fastbacket, ismertebb nevén az RF-et, tehát a keménytetős változatot választjuk. A Mazda az előző generációnál vezette be ezt a kivitelt, amelynek megvannak az előnyei, hiszen már alapból kupésabb a forma, s ez talán többeknek izgalmasabb. Jobban kihozza a klasszikus sportautó-vonalakat.

A Mazda MX-5 RF teszt alatt nálunk járt autóba design szempontjából nagyon nehéz belekötni. Minden arányos, szép és stílusos, a klasszikus angol roadsterek receptje szerint megalkotva, a gyártó mai irányvonalához, a KODO-hoz igazítva. Tény, hogy a Mazda MX-5 RF nem véletlenül söpörte be már nem sokkal európai bemutatása után a 2016-os Világ Év Autója és Világ Év Formaterve díjakat is. Az autó egyébként 6 milliméterrel lett magasabb, mint a vászontetős testvére.

Míg a klasszikus MX-5-nél három másodpercet igényel a ponyva eltüntetése vagy felhúzása, addig a hardtopnál jóval hosszabb a motoros tetőmozgatás. Igaz, ezt az elektronika végzi, és a gyári adat szerint 13 másodperc kell ahhoz – az ablakok felhúzásával együtt –, hogy a nap simogassa az arcunkat. A középkonzolon elhelyezett gombbal irányíthatjuk a műveletet, s közben a műszerfalon, a fedélzeti komputer képernyőjén egy szép piktogram mutatja, hol tartunk, s a végén hangjelzéssel is figyelmeztet. Amúgy menet közben, 9,5 km/óráig is végrehajthatjuk ezt a mutatványt. A kényelemnek és a tetőhajtogatásnak azonban számlája is van, a hagyományos típus és a Mazda MX-5 RF ár között 775 ezer forint a különbség. A nyitás-zárás egyébként szép műsor, majdnem akkora utcai látványosság, mintha kigyulladna az autónk.

A Mazda MX-5 RF teszt alatt nálunk járt autó formájába nehéz belekötni. Minden arányos, szép és stílusos, a klasszikus angol roadsterek receptje szerint megalkotva.

A Mazda MX-5 RF teszt alatt nálunk járt autó formájába nehéz belekötni. Minden arányos, szép és stílusos, a klasszikus angol roadsterek receptje szerint megalkotva.

Persze a lustaságunkon túl van más értelme is a Retractable Fastback változatnak. A Mazda MX-5 RF teszt során már az első pár kilométer után feltűnt, hogy elképesztően jó a szélvédelem nyitott tetőnél is. Sokkal jobb, mint a ponyvásban.

Természetesen ebben is vannak áramlatok meg szélzaj, úgy 100 km/óra felett, de még mindig normálisan beszélgethetünk a mellettünk ülővel, vagy hallgathatjuk a zenét a félbőr, félvelúr, Bose hangszórós Recaro sportülésekben. És van még egy cseppet sem elhanyagolandó előnye a Mazda MX-5 RF kiadásának, mégpedig a biztonság. Ez a zártabb utaskabin komolyabban védelmezi a bent ülőket. Ám bármely állapotban is közlekedünk a kis sportkocsinkkal, ez a géposztály mágnesként vonzza a tekintetet, szinte lehetetlenség vele észrevétlennek maradni. De hát sokan pont ezért is választják ezt, és a feltűnősködésen túl persze nagy élményt is nyújt.

Belül amúgy nagyjából ugyanaz a kép fogad, mint az összes mai Mazdában. És ebben is jól mutat az egyenműszerfal, ami szép, stílusos és jól leolvasható, könnyen elérhető minden. Igaz utóbbi magától értetődő, ha már ennyire szűkre szabták. Mozgástér alig van, és tárolóból is minimális. A keménytető miatt a csomagtartó mérete mindössze 3 literrel lett kisebb, így 127 literes. De egy ilyen kocsi választásánál a legkevésbé sem ez lesz a mérvadó.

A mennyországhoz vezető úton a Mazda MX-5 RF teszt alanyának 2,0 literes Skyactiv szívómotorja segített. A teljesítményleadása egyenletes, a karaktere pedig bámulatos.

A mennyországhoz vezető úton a Mazda MX-5 RF teszt alanyának 2,0 literes Skyactiv szívómotorja segített. A teljesítményleadása egyenletes, a karaktere pedig bámulatos.

Az élmény annál inkább, és a mennyországhoz vezető úton a 2,0 literes Skyactiv szívómotor segít. A teljesítményleadása egyenletes, a karaktere pedig bámulatos. A Mazda MX-5 RF teszt alanya már a kezdetekkor harapós volt, ám a komolyabb élményt 4000-es fordulat körül kapjuk, amikor egy újabb löketet ad, s majd 7000-ig húz. Szóval erős és élvezetes, de nem szakad le tőle a fejünk. A 160 lóerő és 200 Nm kiválóan teljesít. Ugyanakkor az eltérés ellenére, érdekes módon a klasszikus, alapmotoros Mazda MX-5 1.5 teszt alatt nem éreztük sokkal gyengébbnek annak 131 lóerős és 150 Nm-es a nyomatékú motorját sem.

A keménytető miatt ez 50 kilóval nehezebb, ám cseppet sem érezni a menettulajdonságain, sőt, a sportos kis Mazda MX-5 RF időről időre arra csábítja a sofőrt, hogy megcsúsztassa a farát. Jól el lehet vele játszadozni. Ugyanakkor a Revolution Top felszereltségnél toronymerevítő és Bilstein lengécsillapítók gondoskodtak a megfelelő úttartásról.

A mezei autókhoz szokott sofőrnek szoknia kell a melós, kemény, de pontos váltót, valamint a kuplungot. A sportautós élményhez jár, hogy a kormány minden apró mozdulatra azonnal reagál. Némileg meglepő, hogy ez a motor milyen visszafogottan iszik, a karakteréhez nem ez illik. De ennek minden tulajdonos örül. A 7,4 literes Mazda MX-5 RF fogyasztás ezen a szinten baráti.

Igazából ez az az autó, amellyel az emberek többségének egy pillanat műve szerelembe esni. És ez érthető is. Egy jobban felszerelt kompakt kocsi áráért kapunk egy élménybombát. Persze ennek a közvetlen sportautónak is vannak hibái, de az érzés, amit nyújt, bőven ellensúlyozza ezeket. A hardtop kivitel ugyan jóval drágább, mint a soft top, de komoly előnyei vannak.

Mazda MX-5 RF műszaki adatok
Motor: 1998 cm3
Teljesítmény: 160 LE, 200 Nm
Végsebesség: 215 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 7,5 s

Mazda MX-5 RF fogyasztás: 7,4 l/100 km
Mazda MX-5 RF ár: 8 014 900 Ft

Mazda MX-5 RF G160 Revolution Top tesztautó ára: 9 514 900 Ft

Mazda MX-5 RF vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 4

Előny/hátrány
+ Jó futómű, zaj- és szélvédelem, stílusos megjelenés, sportos vezethetőség
– Szűk utastér, a puhatetőshöz képest borsos felár, lassú tetőmotor